Orkesten

Slagwerkgroep:

De slagwerkgroep telt op dit moment ook ongeveer twintig leden. Naast volwassenen mag de groep zich gelukkig prijzen met een grote groep jeugdleden.

De slagwerkers staan onder leiding van instructeur Coen Blokx.  Naast de gezamenlijke optredens met de fanfare treedt de slagwerkgroep ook regelmatig afzonderlijk naar buiten. Zij deinzen daarbij niet terug voor het gebruik van niet alledaagse slagwerkinstrumenten zoals oude olievaten of Afrikaanse Djembees.

Hun solo-optredens worden vaak gekenmerkt door een hoog entertainmentgehalte. Legendarisch zijn inmiddels hun spectaculaire optredens tijdens het bierpompfeest en het jaarlijkse vriendenconcert. De slagwerkgroep maakt zowel tijdens repetities als tijdens optredens gebruik van het hele scala aan slagwerkinstrumenten: gong, kleine trom, dieptetrom, triangel, grote trom, xylofoon, enzovoort.

De slagwerkgroep repeteert iedere maandag van 20.00 – 22.00 uur in dorpshuis de Es.

Op de site van KNMO www.klankwijzer.nl staat de actuele vacature voor een nieuwe instructeur / dirigent van onze slagwerkgroep.

Tweede jeugdorkest:

Sinds 2019 heeft Muziekvereniging St. Willibrordus een actief tweede jeugdorkest. Uiteraard is het belangrijkste doel van dit orkest om bij te dragen aan de muzikale ontwikkeling van de leden.  Maar ook gezelligheid en het versterken van het verenigingsgevoel hoort ook zeker tot de doelstellingen.

Wilt u zich eens kennismaken? Kom dan gerust eens langs tijdens de repetitie van het orkest. Die vindt plaats op donderdag van 19.00 – 20.00 uur in dorpshuis De Es.

Groot fanfare orkest:

Het groot orkest van Muziekvereniging St. Willibrordus telt momenteel ongeveer 45 leden. Pubers, senioren en alles wat in leeftijd daartussen zit, is vertegenwoordigd.

Juist deze gemêleerde samenstelling maakt het orkest tot een boeiend gezelschap waar iedereen zich thuis voelt.  Om toegelaten te worden tot het groot orkest is minimaal het A-diploma noodzakelijk.

Naast de jaarlijkse concerten in en buiten Esch zorgt het orkest ook voor de muzikale opluistering van allerlei evenementen. Naast diverse serenades , spelen we bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas, de avond 3 daagse, Koningsdag en het dauwtrappen op de eerste zondag van mei.

Het fanfare orkest repeteert iedere donderdag van 20.15 – 22.00 uur in dorpshuis de Es.

Dirigenten

20190516_190351
DSC00048_edited_edited

Roger Cobben

Geboren in 1966, woonachtig in Meijel afgestudeerd aan het Maastrichts conservatorium voor de hoofdvakken hafabra directie en trompet (docerend en uitvoerend musicus). Komende uit een muzikaal gezin ben ik qua directie mijn vader opgevolgd.

Ik ben werkzaam als dirigent bij diverse orkesten en als docent klein koper bij diverse muziekscholen. Daarnaast doe ik regelmatig projecten op basisscholen om jeugd te enthousiasmeren voor muziek en het gaan bespelen van een instrument.

Ik speel in een koperensemble en samen met mij vrouw Riny, die dwarsfluit en saxofoon speelt, geven we regelmatig concerten bij gelegenheden als Kerst en Pasen, maar organiseren we ook benefietconcerten voor goede doelen als bv Kids2School.

Ik val geregeld in als trompettist en verzorg groepsrepetities of gastdirecties bij andere orkesten. Dit vind ik erg leuk om te doen. Als dirigent heb ik al veel grote projecten gedaan. Denk aan grote proms-concerten en concerten met bekende en lokale artiesten. Ook concoursen en deelname aan het WMC in Kerkrade horen hierbij.

De uitdaging die ik zoek in Esch is zowel kwalitatief en kwantitatief het orkest te laten groeien. De sfeer die ik al heb mogen ervaren is erg prettig en zeker een goede basis om samen met jullie aan deze doelen te werken en te bereiken.

Coen Blokx

Na een mislukte blokfluitcarrière start Coen  op 7-jarige leeftijd bij Tonn van de Veerdonk als leerling van de slagwerkgroep van Harmonie T.O.G. waar hij in de ban raakt van het trommelvirus.

Na twee jaar trommelen maakt de oefenpad plaats voor het drumstel en belandt Coen tijdens zijn middelbareschooltijd in zijn eerste bandje. Tijdens deze periode neemt hij ook de beslissing om zijn vervolgstudie volledig aan de muziek te wijden en zodoende besluit hij toelatingsexamen aan het Rotterdams Conservatorium te doen. Tijdens zijn studie speelt hij onder andere met Jan Akkerman, Thijsvan Leer, Henk Westbroek en Bluestopper Magic Frankie. Ook start hij zijn eigen lespraktijk en komt hij na zijn afstuderen in 1999 weer terug naar het Brabantse land om te gaan samenwerken met zijn oude meester Tonn waarbij de oprichting van Rhythm Impact een feit wordt.

Buiten het verzorgen van drum- en percussielessen stort hij zich tevens op het geven van workshops en instructie van slagwerkgroepen.  Daarnaast is Coen al sinds 1999 vaste kracht bij 'Saxotones Groovemission' en vanaf 2014 drummer van Nederlands vrolijkste folkband 'Pater Moeskroen'.

Michel Hollestelle

Geboren in 1975 in Nieuwerkerk (Zeeland) en daar op 8-jarige leeftijd de eerste stappen gezet in de muziek door AMV te volgen aan de muziekschool in Zierikzee. Na de verhuizing naar Vught daar AMV afgerond en gekozen voor Viool als instrument. In die jaren meerder malen per week in de Speeldoos te vinden voor les, lichte muziek, musical en het (toenmalige) Maurick orkest. Via de (gast)violist van de band Pater Moeskroen kwam hij in contact bracht met een viool docent van het Tilburgs conservatorium welke lesgaf in elektrische viool en moderne muziek. Dat was een verrijking bovenop Vivaldi en Mozart welke boventoon voerde in de klassieke muziekschool lessen.

Na Muziek als eindexamenvak afgerond te hebben stond hij voor de keuze; Muziek als hobby of Muziek als beroep… Het werd het eerste...

Omdat het lastig is om met viool aan te sluiten bij een fanfare, harmonie of blaaskapel de keuze gemaakt om toch een blaasinstrument te gaan spelen. Het werd trompet... Na een aantal jaren trompet gespeeld te hebben overgestapt op de bariton/euphonium en later de bas. Sinds 2013 actief met deze instrumenten bij de Vughtse blaaskapel NetZat.

In 2000 is in Vught de jeugdblaaskapel “de JJ Bende” opgericht. In 2004 is Michel als dirigent zich gaan verbinden aan deze jeugdkapel en met een tussenstop van 5 jaar dit gedaan tot juli 2022. Als dirigent kon Michel hier zijn ei kwijt in het dirigeren, arrangeren en componeren. Ook voor andere kapellen. Daarnaast veel muziekteksten geschreven voor basisscholen en voor bijvoorbeeld het jaarlijkse KKF (Keinderkupkesfestival)

Na zijn verhuizing naar Esch in 2021 werd het tijd voor een nieuwe uitdaging... Als dirigent van het Tweede Jeugdorkest.